Peppie en Kokkie in Zuid-Duitsland

24 juli 2017 - Schönbrunn, Duitsland

Het is maandag 24 juli en 06.00 uur in de ochtend als de taxi voorrijdt.We stappen in en onze vakantie gaat nu echt beginnen. De taxichauffeur praat honderd uit en weet dit vol te houden tot aan Utrecht. Hij licht zijn hele doopceel , vertelt over al zijn huwelijken, en weet ik veel wat al niet meer. We zijn dan ook best blij als we in Utrecht zijn en over kunnen stappen in de bus van De Jong intra vakanties.

We rijden naar Beek in Gelderland waar het overstappunt is. Onze bus komt als eerste binnen, wij hebben daardoor ruim de tijd voor de koffie die ons wordt aangeboden. Langzaamaan druppelen de andere bussen binnen en Dirk en ik slaan de grijze golf die binnenkomt gade. De leeftijd van velen ligt tussen de 80 en schijndood......Dat belooft wat!

Om 09.00 uur worden wij verzocht om naar de bus te gaan die klaar staat voor de Drie landen reis met bestemming Nauders. Onze groep bestaat uit 39 personen van verschillende leeftijden. De chauffeur pakt de koffers aan en stopt ze in het bagageruim. Ik ben er niet zeker van of het nou een man of vrouw is. Als iedereen in de bus aanwezig is, verlaten we Beek en gaan opweg naar Schonnbronn in Zuid-Duitsland waar onze overnachting is. De chauffeur stelt zich voor en blijkt Karin te heten... . Als ze had gezegd Karel dan had ik dat ook geloofd!! En vanaf nu noemen wij haar stiekem Karel..

Onderweg stoppen wij voor een korte plaspauze en rijden daarna door om rond 12.30 aan te komen in Limburg an der Lahn om te kunnen lunchen, en het stadje te bezichtigen. We krijgen hier ruim de tijd voor, om 15.15 uur zullen wij de reis vervolgen.
Onze lunch bestaat uit witte worst met zoute krakeling en was echt lekker. Daarna bezichtiging wij de Dom en lopen nog wat door het stadje. Zoals gezegd vertrekken we om 15.15 richting Schonnbronn.
In de bus kijk ik regelmatig naast mij om te zien hoe Dirk het maakt en vraag hem hoe hij het tot nu toe vindt. Gelukkig is zijn antwoord positief, en zegt hij het allemaal oké te vinden.

Om 17.15 arriveren we bij het overnachtings hotel zur Sonne. Het is een typisch Duits Gasthof, heel gezellig in ieder geval. We nemen de sleutel in ontvangst en worden om 18.15 uur aan tafel verwacht. Onze kamer is op de eerste verdieping, dit hebben wij bij de boeking als essentie meegegeven.
Als we om 18.00 uur naar beneden lopen, komt vanuit de keuken de geur van zuurkool of rode kool. We gniffelen een beetje en zijn benieuwd wat er opgediend zal worden. We zitten tenslotte niet in het Hilton en zullen zodoende moeten eten wat de pot schaft.
Ik heb Dirk van te voren al verteld dat we dit soort dingen kunnen verwachten. Ik bedoel dus, geen culinaire hoogstandjes, maar doodgewone aardappelen met groenten en stukje suddervlees met jus.
We beginnen met aspergesoep en daarna worden de borden uitgedeeld met voor ieder twee plakken vlees in jus. Op tafel worden de schalen met gekookte aardappelen en rode kool gezet. Even kijk ik Dirk hulpeloos aan, want ik weet dat hij dit niet eet. Dirk is echter zo relaxed met alles nu dat hij doodleuk de rode kool op zijn bord schept en eet. Sterker nog, hij schept een tweede keer op, en merkt op dat dit de eerste keer in zijn leven is dat hij rode kool eet. Daarna krijgen we ijs met warme bessensaus en slagroom. Sinds Dirk 58 kilo is afgevallen eet hij geen ijs of zoetigheid meer. We zullen daarom in Oostenrijk even kijken naar iets van een pak yoghurt.

Na het eten drinken we nog iets met elkaar en gaan dan lekker slapen na een geslaagde eerste vakantie dag!

1. Ina Zaal Verbree:
    25 juli 2017
    We hebben genoten van jullie verhaal. Zo heeft Dirk toch nog geheimen voor je. Rode kool!!
  2. Je nicht uit Maastricht:
    Veel plezier!!!!
  3. Samantha:
    25 juli 2017
    Nou.... klinkt oer gezellie.... voor ouwe vandagen als jullie ;-)
  4. Helma:
    25 juli 2017
    Vooral die witte worst met krakeling vind ik heel bijzonder... Maar het klinkt gezellig allemaal, veel plezier!
  5. Ans hegmans:
    25 juli 2017
    Wat een drukke dag hebben jullie gisteren al gehad. Ik hoop dat Karin of Karel wel en beetje leuk is en ook wat verteld. Dat word thuis ook rode kool met een gehaktbal oor Dirk . . Jullie zijn zeker de jongste van het hele gezelschap .
  6. Meri-Janne:
    25 juli 2017
    Leuk verhaal, het is goed om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben.
    Jeetje, ben je 50 plus en heb je nog nóóit rode kool gegeten. Wat Dirk niet kent, eet hij niet ;).
    Heel veel plezier!!!!!
  7. Nel:
    25 juli 2017
    Haha ik lig plat, stichting Humanitas soort van.... Maar dat wil niet zeggen dat je geen leuke vakantie kunt hebben. Anders volgend jaar met de zonnebloemany way geniet er van.kus van je zus.
  8. Sjonnie Sjembek:
    26 juli 2017
    Whahaha wat een verhaal, doet me herinneren aan mijn oma die ook altijd op een busreisje ging met de oude van dage, en exact hetzelfde verhaal van plaspauze op de seconde nauwkeurig tot de kleur van de bus :P Zo moeder, zo dochter zeggen ze :) En nou zonder gekke geit, leuk om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben! Viel spass! XXX Joei
  9. Marjo:
    26 juli 2017
    Whahaha Sjonnie Sjembek, ik schrok me wezenloos. Dacht huh? Iemand heeft gereageerd die ik helemaal niet ken, maar gelukkig eindigde jij met Joei. Halve gare xx